Jaka jest najlepsza pora na wypicie proteinowego szejka

Wyniki badań naukowych opublikowanych przez Journal of the International Society of Sports Nutrition ostatecznie obaliły tezę, iż dla zapewnienia prawidłowej regeneracji należy przyjmować porcję białka bezpośrednio po treningu. Znacznie ważniejszym jest, aby dobowa dawka przyjmowanego białka była dostateczna, natomiast pora przyjmowania suplementów białkowych jest nieistotna.

Wspomnianym badaniem objęto dwie grupy osób ćwiczących podnoszenie ciężarów: jedna grupa przyjmowała szejk proteinowy przed i bezpośrednio po treningu, natomiast druga grupa przyjmowała ten sam suplement na długo po treningu i o nieregularnych porach. Po zakończeniu badania trwającego 10 tygodni nie stwierdzono żadnych różnic w strukturze mięśni obu porównywanych grup ciężarowców.

Wynika stąd, że nie jest istotnym czas, w którym przyjmujemy proteiny, gdyż organizm ma duże możliwości optymalnego gospodarowania zapasami białka, a dostarczanie go w sposób ciągły nie jest konieczne. Długie przerwy pomiędzy posiłkami nie szkodzą zatem regeneracji, jednak należy pamiętać, że do pełnej regeneracji konieczne jest przyjmowanie odpowiedniej ilości białka w przedziale dobowym – przyjmuje się, że optymalna ilość dla osoby ćwiczącej podnoszenie ciężarów to około 2g czystego białka na kilogram masy ciała dziennie.