Jak wybrać odważnik kettlebell o odpowiednim dla siebie ciężarze

Aby zapewnić sobie optymalny trening odważnikami bardzo ważne jest to, abyś zaczynał od ciężarów lekkich. Lekki oznacza w tym wypadku taki, z którym czujesz się całkowicie komfortowo i z którym możesz pracować przez wiele powtórzeń bez zmęczenia.

Pamiętaj, że trening odważnikami różni się od tego na siłowni - tutaj nie chodzi o to, aby wycisnąć jak największy ciężar ale aby zrobić jak najwięcej powtórzeń. Zasada ta odnosi się zwłaszcza do wszystkich ćwiczeń dynamicznych czyli wymachów, wymachów jednorącz, high-pull i rwania.

Kolejną rzeczą, o której musisz pamiętać jest fakt, iż generalnie do trenowania wyciskania i ćwiczeń statycznych na górną część ciała wybierać się powinno ciężar mniejszy niż na ćwiczenia statyczne na dolną część ciała i nogi. Zdajemy sobie sprawę, że zakup większej ilości odważników nie jest korzystny z punktu widzenia finansów, jednak wydatek ten opłaci się i dobór odpowiedniego ciężaru na nogi i ramiona zaprocentuje szybszymi przyrostami i zminimalizuje ryzyko kontuzji.

Jakie ciężary odważników będą dla mnie odpowiednie?

Obecnie na rynku polskim znaleźć można coraz większą ofertę odważników kulowych kettlebell, zwłaszcza w dolnych zakresach ciężarów. Ostatnio, z uwagi na gigantyczny wzrost popularności tej formy treningu, odważniki pojawiły się nawet w supermarketach, gdzie spotkać można całkiem solidnie wykonany sprzęt o wadze 4, 6, 8, 10, czy 15 kilogramów.

Oczywiście wg tradycyjnego rosyjskiego systemu wagi dostępne powinny być wyłącznie wielokrotności 1 puda (16kg) czyli 16kg, 32kg i 48kg, jednak w praktyce taki podział okazał się zbyt mało poręczny, zwłaszcza dla początkujących zawodników i dlatego zdecydowano się wprowadzić pośrednie wagi tak, aby każdy mógł dostosować ciężar do swojego poziomu zaawansowania.

Generalnie osobom początkującym zalecamy odważnik o wadze 16kg dla mężczyzn i 6kg dla kobiet do treningu górnych partii ciała wliczając w to ćwiczenia wyciskania. Do treningu dolnych partii ciała oraz ćwiczeń dynamicznych (wymachy) dla początkujących mężczyzn zalecamy odważnik 20-24kg, natomiast dla kobiet 8-16kg.

Kieruj się rozsądkiem i osobiście dobierz ciężar

Należy pamiętać, że powyższe wskazówki odnoszą się do większości osób, jednak każda osoba jest inna i przy doborze ciężaru twojego pierwszego odważnika powinieneś przetestować osobiście, czy jest dla ciebie odpowiedni.

Odnosi się to zwłaszcza do osób o szczególnie słabej kondycji oraz osób po przebytych urazach i rehabilitacji, które wymagać będą odpowiednio niższego ciężaru.

Bierz się do treningu!

Gdy już zakupisz odważnik pora zacząć nim ćwiczyć! W dziale fitnesi.pl poświęconym treningowi z odważnikami kulowymi kettlebell prezentujemy wszystkie najważniejsze techniki treningu z kettlami oraz zamieszczamy szczegółowe opisy i poradniki wideo oraz zdjęcia, które, mamy nadzieję, pomogą ci rozpocząć efektywny i bezpieczny trening z odważnikiem.