Jesteś tutaj

Co to są tłuszcze utwardzone i dlaczego powinieneś ich unikać

Dlaczego tłuszcze trans są tak szkodliwe

Utwardzone tłuszcze roślinne produkowane są z olejów roślinnych, które same w sobie są bardzo zdrowe, dopóki nie podda się ich procesowi utwardzenia. Proces ten powoduje, że właściwości tych pierwotnie zdrowych tłuszczy radykalnie zmieniają się. Tłuszcze utwardzone (uwodornione) są szkodliwe dla twojego zdrowia z dwu zasadniczych powodów: po pierwsze podwyższają poziom "złego" cholesterolu LDL i trójglicerydów we krwi oraz wpływają niekorzystnie na poziom "dobrego" cholesterolu HDL. Spożywanie takich tłuszczy może prowadzić do poważnych chorób układu krwionośnego, w tym miażdżycy, chorób serca a także otyłości, cukrzycy i obniżenia odporności.

Tłuszcze utwardzone są tak niezdrowe, iż przyjmuje się, że nawet tłuszcz pochodzenia zwierzęcego taki jak smalec, słonina czy masło są znacznie zdrowsze od roślinnych tłuszczy uwodornionych.

Dlaczego tłuszcze utwardzone są tak popularne

Tajemnica popularności uwodornionych tłuszczy roślinnych leży w ich praktycznej przydatności dla przemysłu spożywczego. Uwodornione tłuszcze są bardzo trwałe i łatwe w przechowywaniu. Nie rozpuszczają się w temperaturze pokojowej, dlatego można je przechowywać nie w chłodziarce ale w kuchennej szafce, mają wysoką temperaturę dymienia dlatego są trwałymi fryturami i można w nich dużo i często smażyć bez utraty jakości smażonych produktów. Dlatego tak chętnie tego typu tłuszcze są wykorzystywane w restauracjach, zwłaszcza tych typu fast-food, gdzie właściwie bez przerwy smażone są kolejne porcje frytek czy nuggetsów w tej samej niezmienianej of wielu godzin fryturze.

Tłuszcze utwardzone są także wykorzystywane do produkcji ciastek, słodyczy i czipsów. Czipsy usmażone w uwodornionym tłuszczu mają charakterystyczny chrupki smak i nie ociekają tłuszczem właśnie ze względu na wysoką temperaturę topnienia tego typu tłuszczu.

Uważnie czytaj etykiety

Niekiedy producenci żywności niechętnie przyznają się do stosowania w swoich produktów tłuszczy utwardzonych. Będąc świadomym tego, że wśród konsumentów rośnie poziom wiedzy nt. szkodliwości tłuszczy trans, producenci żywności często starają się ukryć ich obecność w żywności poprzez podanie informacji o składzie w zawoalowany sposób.

Ty jednak musisz nauczyć się czytać etykiety produktów spożywczych tak, aby móc skutecznie wychwycić te, które zawierają niezdrowe tłuszcze. Sprawdź, czy w składzie produktu, który zamierzasz kupić znajduje się "tłuszcz uwodorniony", "tłuszcz częściowo uwodorniony" lub "tłuszcz utwardzony". Często producenci dodają tego typu tłuszcze do produktów, które co do zasady mają być zdrowe i nie należą do kategorii "jedzenia śmieciowego". Na przykład tłuszcze utwardzone można spotkać nawet w maśle orzechowym z wyższej półki, które przecież uważane jest za produkt zdrowy i pożywny. Nie zawsze zatem tylko niezdrowe czipsy i fast-foody zawierają tłuszcze trans, dlatego bądź czujny i zawsze uważnie czytaj etykiety przed zakupem produktu nawet wówczas, gdy nie należy on do kategorii niezdrowej żywności.

Jakie produkty spożywać a których unikać

Tłuszcze roślinne utwardzone zawarte są w wielu produktach przetworzonych, dlatego poszukuj raczej produktów nieprzetworzonych lub nisko przetworzonych, które zawierają cenne tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone. Od święta możesz też zjeść produkty zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, jednak nie przesadzaj z ilością. Nie są co prawda tak zdrowe jak jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, ale w dalszym ciągu są znacznie zdrowsze od kwasów tłuszczowych trans zawartych w utwardzonych olejach.

Rodzaj tłuszczuProdukty, w których występujeCo robić
utwardzone (uwodornione) tłuszcze roślinne, tłuszcze transmargaryny, różnego rodzaju frytury wykorzystywane do smażenia w restauracjach, tłuszcze wykorzystywane w przemyśle cukierniczym i ciastkarskim, oleje w czipsach i innych produktach takich jak np. masło orzechowe (uważnie czytaj etykiety!), majonezy, śmietanki w proszku, słodkie przekąski, batoniki i ciastkaPod żadnym pozorem nie spożywaj tych produktów!
nasycone kwasy tłuszczowesmalec, masło, słonina, boczek, pełnotłuste mleko, tłuszcze pochodzenia zwierzęcegoTe tłuszcze powszechnie uważa się za niezdrowe, jednak ich umiarkowane spożycie nie powinno zaszkodzić.
jednonienasycone kwasy tłuszczoweoliwa z oliwek, olej rzepakowy, słonecznikowy, niektóre orzechy (ziemne, pistacje, migdały), tłuszcz niektórych ryb (np. sardynki), awokadoSpożywaj bez ograniczeń, te tłuszcze są bardzo zdrowe.
wielonienasycone kwasy tłuszczowetłuszcz ryb takich jak makrela, pstrąg i śledź, olej lniany, orzechy włoskieSpożywaj bez ograniczeń, te tłuszcze są bardzo zdrowe.