Wprowadzenie do treningu odważnikami kulowymi kettlebell. Poznaj korzyści płynące z tej tradycyjnej rosyjskiej metody ćwiczeń siłowych

Kettle to stosunkowo mało popularny jeszcze w Polsce sport, który wywodzi się z Rosji, gdzie uchodzi za sport narodowy a liczne zawody i mistrzostwa organizowane są tam regularnie przez liczne federacje girievoy sport. W ostatnich latach kettle zdobyły oszałamiającą popularność także i na zachodzie, głównie za sprawą Pavla Tsatsouline - jednego z najsłynniejszych trenerów wywodzącego się ze Związku Radzieckiego, który po upadku komunizmu zamieszkał w Stanach Zjednoczonych i zajął się propagowaniem metod treningowych rosyjskich ciężarowców za wielką wodą.

Dlaczego trening kettlami jest tak efektywny

Trening odważnikami kulowymi ceniony jest przede wszystkim dlatego, że zmienia całe ciało w muskularną machinę. W tym treningu główny nacisk kładzie się na wyrabianie żylastej siły, pracę nad funkcjonalnymi ruchami ciała i aktywowaniu wielu dużych grup mięśniowych jednocześnie. Nie znajdziesz tutaj zatem lalusiowatych ćwiczeń "izolowanych" mających na celu wyłącznie pracę nad wyglądem i rozmiarem mięśni.

Zamiast tego trening kettlami aktywuje wiele grup mięśni jednocześnie, koncentrując się zwłaszcza na wyrabianiu siły nóg, tułowia i pleców - czyli tych największych grup mięśniowych, które sprawiają, że czujesz moc ilekroć zabierasz się do dźwigania poważnego żelastwa.

Spalisz tłuszcz i wzmocnisz całe ciało

Oprócz oczywistych korzyści płynących z treningu odważnikami kulowymi w postaci wzmocnienia najważniejszych mięśni w ciele zauważysz jeszcze jeden efekt treningu z nimi - w bardzo krótkim czasie zaczniesz pozbywać się kilogramów podskórnej tkanki tłuszczowej nawet bez konieczności hańbienia się odchudzającą dietą!

Stanie się tak dlatego, iż trening ten jest treningiem siłowo-wytrzymałościowym, który mobilizuje ciało do wytężonego wysiłku krążeniowego, przyspiesza tętno utrzymując je na maksymalnym poziomie przez cały trening oraz powoduje korzystną odpowiedź hormonalną organizmu podobną do tej spotykanej przy treningu HIIT, z tym, że działa z jeszcze większą siłą niż standardowy trening HIIT poprzez zaangażowanie mięśni całego ciała, w tym największych grup mięśniowych.

Szybkość, koordynacja, kondycja

Trening kettlami jest korzystny zwłaszcza dla osób trenujących sporty walki, gdyż wyrabia szybkość. W treningu tym nie ma miejsca na statyczną pracę ciężarem a większość ćwiczeń takich jak rwanie czy wymachy wykonuje się bardzo dynamicznie. Sprzyja to rozwojowi szybkości i eksplozywności tak pożądanych w boksie, MMA czy BJJ. Wszystkie ćwiczenia kettlami wymagają nienagannej koordynacji na linii oczy-ciało, co niesamowicie rozwija tę pożądaną u fighterów umiejętność.

Fakt, że pracujemy z dużym ciężarem i ćwiczymy dynamicznie dodatkowo utrudnia utrzymanie koordynacji, jednak jeśli dojdziemy do wprawy to umiejętność ta zaprocentuje w każdym innym rodzaju treningu, jaki w przyszłości będziesz podejmować. Kettle wyrabiają żelazną kondycję. Już po kilku wymachach dużym ciężarem czujesz, że tętno szybuje i osiąga poziom maksymalny! Dodatkowo fakt, iż dochodzi do ściskania klatki piersiowej poprzez napinanie mięśni tułowia zmusza cię do sprawniejszej gospodarki dostępnym tlenem. Jeśli zatem trenujesz sporty walki to wyrabiaj kondycję właśnie kettlami! Gwarantujemy, że nie będziesz rozczarowany.

Odważniki kulowe treningiem dla każdego

Niezależnie od swojego poziomu zaawansowania zapewniamy cię, że trening kettlami jest odpowiedni także i dla ciebie. Oczywiście osoby początkujące nie powinny przesadzać z ciężarem. W sklepach ze sprzętem fitness dostępna jest obecnie szeroka oferta kettli z ciężarami od 4kg, co jest ciężarem odpowiednim dla początkującej dziewczyny aż do 32kg, co jest ciężarem zarezerwowanych wyłącznie dla zaawansowanych zawodników z kilkuletnim stażem.

Niezależnie od wybranego ciężaru wszystkie ćwiczenia wykonuje się w dokładnie ten sam sposób, a zatem przedstawiane przez nas opisy techniki i motoryki ćwiczeń będą mieć zastosowanie w każdym przypadku.

Ćwicz kettlami z fitnesi.pl

W tym nowym cyklu poświęconym kettlom przybliżmy metody treningowe, przedstawimy wszystkie najważniejsze ćwiczenia z odważnikami kulowymi, a także zaznajomimy cię z poprawną i bezpieczną techniką ich wykonywania. Nauczymy cię jak ćwiczyć bezpiecznie i efektywnie tak, aby osiągać oszałamiające rezultaty w jak najkrótszym czasie. Gwarantujemy, że wysoka intensywność połączona z wyrabianiem żylastej siły sprawią, iż pokochasz trening z kettlami.