Jesteś tutaj

Jak odchudzić brzuch

W ostatnich latach wokół kwestii płaskiego brzucha wyrósł prawdziwy przemysł. W pogoni za „sześciopakiem” ludzie skłonni są wydać każde pieniądze na zakup suplementów czy urządzeń „gwarantujących” im odchudzenie tej części ciała. 

Wszyscy pragnący odchudzić brzuch żądają natychmiastowych rezultatów i nie chcą zbyt długo czekać na efekty. Nie mają też zamiaru zmieniać swoich upodobań żywieniowych. Co najwyżej mogą pokusić się na kilka nędznych ćwiczeń brzucha w nadziei, że upragniony, skrzętnie schowany pod zwałami tłuszczu sześciopak, wreszcie ukaże się światłu dziennemu.

Aby jednak ostatecznie wyjaśnić tajemnicę płaskiego brzucha musimy rozprawić się z kilkoma mitami, którymi to zagadnienie obrosło. Bez zrozumienia fundamentalnych zasad rządzących odchudzaniem nie uda ci się bowiem osiągnąć płaskiego brzucha i wyeksponować „kaloryfera”.

Mit 1: Odchudzisz brzuch ćwiczeniami izolowanymi na brzuch.

Aby zrozumieć mechanizm budowania szczupłego brzucha, należy zrozumieć najważniejszą zasadę budowania sylwetki – nie ma możliwości odchudzenia danej partii ciała stosując ćwiczenia izolowane wybranej partii mięśni.

Pogląd głoszący, iż można odchudzić brzuch stosując izolowane ćwiczenia na brzuch (brzuszki, skłony, A6W, unoszenia nóg) jest mitem! Nie wierz ludziom, którzy próbują sprzedać ci taką wiedzę. Jest ona nieprawdziwa.

Do dzisiaj na wielu forach i grupach dyskusyjnych przeczytać można porady domorosłych trenerów fitness, iż najlepszym sposobem odchudzania brzucha są ćwiczenia na brzuch. Jest to nieprawda i im szybciej zaakceptujesz ten fakt, tym szybciej zaczniesz spalać oponkę brzuszną okalającą twój sześciopak.

No dobrze, co zrobić zatem, aby odchudzić brzuch? Aby to zrobić niezbędnym jest odchudzenie całego ciała tak, aby zawartość tłuszczu w organizmie zmniejszyła się do poziomu około 13-15% u kobiet i 10-12% u mężczyzn. Jedynie po osiągnięciu odpowiednio niskiej zawartości tłuszczu w organizmie twój sześciopak stanie się widoczny. Nie ma innej drogi. Koniec, kropka.

Pamiętaj także, że ze względu na uwarunkowania ewolucyjne ludzkie ciało przystosowane jest do szybszego magazynowania tłuszczu w niektórych partiach ciała i bardzo niechętnie się go pozbywa właśnie z rejonu brzucha. Dzieje się tak dlatego, iż tłuszcz oprócz rezerwuaru energii jest także doskonałym izolatorem, który szczelnie wypełnia przestrzenie pomiędzy organami wewnętrznymi chroniąc je przed wyziębieniem (oraz przegrzaniem), a także stanowi swoisty „zderzak” chroniący wnętrzności przed urazami mechanicznymi.

Ewolucyjny mechanizm przetrwania każe zatem organizmowi magazynować tłuszcz właśnie w rejonie brzucha jako newralgicznej części naszego ciała. Gdy zaczynasz się odchudzać to w pierwszej kolejności ciało wykorzysta tłuszcz zmagazynowany na rękach czy nogach, potem na plecach, a po zapasy energii na brzuchu sięgnie w ostatniej kolejności.

To dlatego właśnie odchudzanie brzucha wymaga dużej cierpliwości, gdyż może zdarzyć się tak, iż nasze kończyny pozbyły się już tłuszczu, a na brzuchu nadal on zalega. To właśnie w tym krytycznym momencie nie możesz się poddać i musisz kontynuować odchudzanie, gdyż w niedługim czasie organizm zacznie także spalać tkankę tłuszczową z obrębu brzucha.

Mit 2: Sześciopak wypracować można jedynie ćwiczeniami. Dieta nie ma znaczenia.

Rozprawmy się wreszcie z mitem, iż płaski brzuch można wyrobić jedynie ćwiczeniami. Prawda jest zgoła odmienna. Sześciopak bowiem robi się w kuchni a nie na siłowni.

W istocie można osiągnąć płaski brzuch nie trenując w ogóle. Świat kulturystyki dał nam wiele dowodów na to, że trening wcale nie jest niezbędny do odchudzenia brzucha, a jedynie kontrola tego co jemy i ścisłe przestrzeganie ilości zjadanych kalorii i zachowanie ujemnego bilansu kalorycznego przyniesie sukces w postaci płaskiego brzucha.

Podsumowując, aby odchudzić brzuch nie musisz wcale go trenować, a jedynie zadbać o to, aby ilość zjadanych kalorii w ciągu dnia była mniejsza niż twoje zapotrzebowanie energetyczne.

Dowiedz się więcej o ujemnym bilansie energetycznym.

Po drugie zapomnij o robieniu brzuszków, skłonów czy A6W. Te ćwiczenia nie odchudzą brzucha ani trochę. Aby odsłonić sześciopak musisz odchudzić całe ciało. Nie ma tutaj żadnych dróg na skróty.