Czym jest trening CrossFit czyli nowa rewolucyjna metoda treningu siłowo-wytrzymałościowego

Z uwagi na rosnącą popularność CrossFit na świecie, firma Reebok zdecydowała się ostatnio na promocję programu także i w Polsce, dlatego postanowiliśmy przybliżyć nieco czytelnikom fitnesi.pl tę metodę treningu.

Zasady treningu CrossFit

CrossFit koncentruje się na budowaniu siły funkcjonalnej, wytrzymałości i ogólnym rozwoju fizycznym oraz rezygnuje z takich koncepcji treningowych jak np. „izolacja” obecnych w kulturystyce. CrossFit nie koncentruje się na rozwoju poszczególnych grup mięśniowych, ale ma na celu trenowanie „naturalnych ruchów” i rozwój całego systemu mięśniowego, który pozwala na sprawniejsze funkcjonowanie w życiu codziennym. Dlatego w CrossFit nie znajdziecie nienaturalnych ruchów czy ćwiczeń, angażujących mięśnie w nienaturalny sposób. Przykładowo ćwiczeniami nieobecnymi w CrossFit będą uginanie ramion na modlitewniku (izolowane ćwiczenie na biceps) czy wyciskanie francuskie (izolowane ćwiczenie na triceps).

Trening CrossFit to „ogólne przygotowanie fizyczne” do wykonywania nieokreślonych z góry zadań. Trenujący musi być gotowy na wykonanie różnego rodzaju zadań fizycznych, niekoniecznie polegających na dźwiganiu ciężarów, czyli np. sprint, wymachy kettlem czy wspinanie na linie.

Co roku organizowane są także CrossFit Games, czyli międzynarodowe zawody w dyscyplinach CrossFit, gdzie zaledwie na kilka godzin przed ich rozpoczęciem zawodnicy dowiadują się z jakimi konkurencjami przyjdzie im się zmierzyć. I tak na przykład może być to rowerowy spinning, pływanie, podciąganie na drążku, czy nadrzuty sztangą a nawet całkowicie inne konkurencje fizyczne, z którymi zawodnicy do tej pory nie zetknęli się. Pokazuje to jak duży nacisk trening CrossFit kładzie na ogólny rozwój organizmu, siły funkcjonalnej i wytrzymałości zamiast na przygotowaniu pod konkretną dyscyplinę sportową.

Jaki sprzęt i ćwiczenia wykorzystywane są w treningu CrossFit

CrossFit bazuje na nieustannej zmianie metod i przyrządów treningowych. Trening trwa do 20 minut a jego maksymalna intensywność i ciągła zmiana przyrządów sprawia, że jest bardzo wymagający. W treningu wykorzystuje się piłki lekarskie, sztangi, odważniki kettlebell, rowerki stacjonarne, liny do podciągania, liny gimnastyczne, drążek do podciągania oraz ćwiczenia z masą własnego ciała takie jak krokodylki, sprint czy wskakiwanie na wysoki podest.

CrossFit bazuje także w dużym stopniu na budowaniu wspólnoty. Ćwiczący gromadzą się w miejscach treningu (CrossFit Box), aby omawiać swoje postępy i nawzajem motywować się. Nie ma ograniczeń co do wieku, płci czy poziomu zaawansowania – na zajęcia może przyjść każdy, kto ma na to ochotę. Zazwyczaj trenujący po zakończeniu swojej serii ćwiczeń obserwują innych, którzy jeszcze nie skończyli i dopingują ich a gdy ostatnia osoba zakończy wykonywanie ćwiczeń jest ona wspierana aplauzem grupy aby dodatkowo budować jej motywację do ćwiczeń. Wsparcie grupy dla każdego ćwiczącego, niezależnie od poziomu zaawansowania, jest istotnym elementem treningu CrossFit.

CrossFit w Polsce

Moda na CrossFit przywędrowała ostatnio także do Polski. Przy współudziale firmy Reebok, będącej także głównym sponsorem CrossFit Games, organizowane są na terenie całego kraju pokazy metod i urządzeń treningowych CrossFit. W niedalekiej przyszłości planowane także jest stworzenie sieci klubów i CrossFit Box-ów w największych miastach w Polsce.