Ćwiczyć kardio przed czy po treningu siłowym?

Wiele osób trenujących na siłowni korzystając z dostępnego tam wyposażenia do treningu kardio decyduje się na ciężki trening wytrzymałościowy tuż przed przystąpieniem do właściwego treningu siłowego. Stacjonarne bieżnie, orbitreki i stanowiska wioślarzy, oblegane są przez mężczyzn i kobiety, których głównym celem wizyty na siłowni jest przecież praca nad muskulaturą i siłą mięśni, a nie nad wytrzymałością.

Błędnym przekonaniem, które pokutuje wśród wielu siłaczy jest to, że ćwicząc ciężkie kardio przed treningiem na masę będą oni w stanie spalić więcej zasobów podskórnej tkanki tłuszczowej.

Jednak doprowadzanie do wyczerpania zapasów glikogenu w mięśniach i wątrobie, co niechybnie niesie ze sobą długotrwały trening kardio o wysokiej intensywności, sprawi, że nie będziesz miał już siły na dźwiganie poważnych ciężarów.

Skorzystaj z efektu spalania tłuszczu po treningu siłowym

Skoro już ustaliliśmy, że warto zachować zapasy glikogenu na trening siłowy, by dzięki temu ćwiczyć ciężej i dokładniej, zastanówmy się teraz, czy warto podjąć trening kardio bezpośrednio po zakończeniu sesji z ciężarami.

Wiele osób ćwiczących na siłowni obawia się, że nadmiar ćwiczeń kardio po sesji z ciężarami może doprowadzić do katabolizmu mięśni, jeśli odpowiednio wcześnie nie uzupełnimy zapasów glikogenu i aminokwasów spożywając szejk węglowodanowo-białkowy. Jest w tym sporo prawdy, jednak pamiętajmy, że aby wyzwolić efekt lipolizy (spalania podskórnej tkanki tłuszczowej) należy najpierw doprowadzić do wyczerpania zapasów glikogenu, gdyż jest on źródłem energii łatwo dostępnym i to właśnie z niego nasz organizm będzie korzystał (a nie z podskórnej tkanki tłuszczowej) tak długo, jak długo jest on dostępny.

Dlatego to właśnie czas bezpośrednio po treningu siłowym jest najlepszym do podjęcia ćwiczeń kardio o umiarkowanej intensywności, gdyż brak glikogenu pozwoli nam spalać tłuszcz.

Aby ochronić mięśnie przed rozpadem kończąc sesję z ciężarami i rozpoczynając sesję kardio należy jednak przyjąć odpowiednią dawkę aminokwasów rozgałęzionych (BCAA), które skutecznie zapobiegną katabolizmowi mięśni. W ten sposób będziemy mogli ćwiczyć kardio z umiarkowaną intensywnością bezpośrednio po treningu siłowym bez obawy o spalenie tkanki mięśniowej, którą z takim trudem budowaliśmy.

Dostępnie obecnie na rynku preparaty BCAA zawierają także sporą dawkę l-glutaminy, która również przeciwdziała procesom katabolizmu mięśni zapewniając dodatkową ochronę.

Warto podkreślić, że spożywanie innego rodzaju pożywienia czy suplementów bezpośrednio po treningu siłowym a przed rozpoczęciem sesji kardio może zniweczyć nasze starania o spalanie tkanki tłuszczowej, gdyż zbyt duża podaż kaloryczna spowoduje szybkie uzupełnienie poziomu glikogenu w mięśniach. Odżywki BCAA z kolei zawierają bardzo mało kalorii i nie wywołują tego efektu.

Podsumowując stwierdzić należy, że aby osiągnąć maksymalizację spalania podskórnej tkanki tłuszczowej musimy przeprowadzać trening kardio bezpośrednio po zakończeniu sesji z ciężarami uzupełniając jedynie aminokwasy rozgałęzione celem ochrony struktury mięśni przed katabolizmem.