Ćwiczenia pilates i ich efekty czyli doskonałe ćwiczenia fitness dla każdego

Nie ilość, ale dokładność

Ćwiczenia pilates wymagają cierpliwości. W tym rodzaju treningu nie stosujemy obciążenia, nie kładziemy także nacisku na prędkość wykonywania powtórzeń, ale raczej na precyzję ich wykonywania. Dzięki temu ćwiczenia te nie obciążają nadto naszego układu ruchu i – pod warunkiem zachowania prawidłowej techniki gwarantującej bezpieczeństwo – nadają się dosłownie dla każdego niezależnie od wieku i poziomu zaawansowania.

Ty także możesz ćwiczyć pilates

Początkowo ta metoda ćwiczeń opracowana przez Josepha Pilates'a wykorzystywana była do rehabilitacji osób poszkodowanych w wypadkach lub w wyniku działań wojennych, a zwłaszcza osób z uszkodzeniami kręgosłupa. Oznacza to, że ćwiczenia te są bardzo bezpieczne i, jeśli wykonuje się je pod okiem doświadczonej instruktorki, z pewnością nie wyrządzą nam żadnej krzywdy w postaci naciągnięć mięśni, ścięgien, przeciążeń stawów, itp.

Właściwie jedynym przeciwwskazaniem do ćwiczeń pilates jest nadciśnienie tętnicze, gdyż niektóre z ćwiczeń – z uwagi na częściowe wstrzymanie oddechu lub długotrwałe napięcie mięśni – mogą prowadzić do chwilowego podwyższania ciśnienia a taki stan dla osób z nadciśnieniem jest niewskazany.

Dzięki pilatesowi twoje ciało zacznie się zmieniać

Ćwiczenia pilates przynoszą efekty w postaci lepiej wyrzeźbionej sylwetki i wzmocnienia praktycznie wszystkich grup mięśniowych ciała. Trening ten rzeźbi nie tylko nogi i ramiona, ale przede wszystkim wzmacnia nasz gorset mięśniowy, brzuch i plecy, co ma niebagatelne znaczenie dla zdrowia naszego kręgosłupa.

Pamiętajmy, że im stabilniejszy brzuch, plecy i gorset mięśniowy tym mniejszym przeciążeniom jest poddawany kręgosłup podczas wykonywania codziennych czynności czy choćby podczas pracy siedzącej, np. przed komputerem. Dlatego powinniśmy zadbać o dostateczną siłę tych mięśni, a znakomicie sprawdzą się w tym celu właśnie ćwiczenia pilates.

Będziesz bardziej świadoma swojego ciała

Ćwiczenia pilates nie koncentrują się wyłącznie na wzmacnianiu mięśni i poprawie ich wyglądu, ale także na zwiększaniu świadomości swojego ciała, lepszej kontroli mięśni i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Tego typu ćwiczenia pobudzają nie tylko mięśnie ale także mózg i cały centralny układ nerwowy sprawiając, że komunikacja pomiędzy twoim komputerem głównym a kończynami jest lepsza.

Pilates to także sztuka odkrywania swojego ciała na nowo. Dzięki temu treningowi będziesz w stanie poczuć mięśnie ukryte głęboko wewnątrz ciała, skupić się na ich ruchu i lepszej kontroli. Sprawi to, że będziesz bardziej świadoma swoich możliwości i znacząco poprawisz samopoczucie poprzez aktywację niewykorzystywanych dotychczas grup mięśniowych.

Mity o wpływie pilates na proces odchudzania

Jeżeli myślisz o ćwiczeniach pilates jako o sposobie na odchudzanie to niestety mamy dla ciebie przykrą wiadomość: poprzez ten rodzaj treningu nie pozbędziesz się nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Trening pilates został zaprojektowany tak, aby wzmacniać mięśnie i rzeźbić sylwetkę. Dzięki temu, że jest to trening o niskiej intensywności doskonale nadaje się przede wszystkim dla osób szczupłych, które pracują nad uzyskaniem tego „ostatniego szlifu” w swojej drodze do wymarzonej sylwetki. Z uwagi na niską intensywność trening ten nie odchudza, zatem jeśli jesteś osobą otyłą to powinnaś raczej podjąć trening aerobowy jak np. bieganie lub trening siłowy, podczas których spalisz znacznie większą liczbę kalorii.

Jak często ćwiczyć pilates

Aby osiągnąć oczekiwane efekty z ćwiczeń pilates, należy trenować przynajmniej 3 razy w tygodniu. Przy czym nie muszą być to sesje bardzo długie, najważniejsza jest systematyczność i chęć do ćwiczeń!

Niektórym osobom trudno jest utrzymać prawidłową motywację jeśli ćwiczą same, dlatego większość kobiet wybiera trening pod okiem doświadczonej instruktorki i w grupie osób w swoim ulubionym klubie fitness. Praca w grupie, o stałych porach i w wyznaczonych dniach tygodnia znacznie lepiej motywuje do regularnych ćwiczeń niż samodzielny trening w domu, dlatego zachęcamy cię do zapisania się do najbliższego klubu fitness, w którym prowadzone są zajęcia pilates.