Co jest lepsze – kulturystyka czy powerlifting?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: co jest lepsze – ćwiczenia kulturystyczne czy ćwiczenia typowo na siłę pod kątem konkurencji powerliftingu.

Odpowiedź na tego typu dylematy jest z jednej strony bardzo prosta, ale z drugiej dość skomplikowana: trenuj zgodnie ze swoimi celami.

Jeśli planujesz rozbudowę suchej masy mięśniowej bez przykładania szczególnej uwagi do wyników sportowych to powinieneś trenować jak kulturysta. Nie jak biegacz, nie jak zawodnik crossfit, nie jak powerlifter, ale właśnie jak kulturysta.

Kulturysta koncentruje się na rozbudowie masy mięśniowej i hipertrofii mięśni poprzez ich stymulację ćwiczeniami oporowymi w zakresie od 8 do 12 powtórzeń przy obciążeniu sięgającym ok. 50-60% jego siły maksymalnej. Dzięki temu uzyskuje on optymalne rezultaty przy budowaniu masy, jednak przyrosty siły u takiej osoby są bardzo małe czy wręcz żadne.

Z kolei powerlifter nie jest zainteresowany modelowaniem sylwetki ani rozmiarem mięśni, a koncentruje się wyłącznie na sile maksymalnej.

Kulturysta w każdej sesji treningowej dąży do maksymalnego wyczerpania mięśni stosując w tym celu wiele tricków treningowych takich jak serie ze zmniejszanym ciężarem czy serie wymuszone. Taki styl treningu maksymalizuje rozrost mięśni i prowadzi do hipertrofii.

Natomiast powerlifter nie jest zainteresowany doprowadzaniem do wyczerpania, a jedynie do maksymalizacji siły. W tym celu trenuje ze znacznie większym obciążeniem niż kulturysta, jednak wykonuje znacznie mniej serii i powtórzeń. Niektóre szkoły powerliftingu zalecają wykonywać nawet tylko 1 powtórzenie w serii i odpoczynek od 5 do 60 minut pomiędzy seriami!

Już z tej krótkiej analizy wynika, że nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który rodzaj treningu będzie dla ciebie lepszy, bowiem wszystko zależy od obranych celów.

Jeśli zależy ci głównie na rozbudowie masy mięśniowej trenuj jak kulturysta, jeśli natomiast planujesz starty w zawodach siłowych, a wygląd jest dla ciebie sprawą drugorzędną ćwicz jak rasowy powerlifter.